Hyresgästkassan stämmer Susanna Skarrie, Hyresgästföreningen samt Hem&Hyra i domstol:
Efter fyra år av misstänkt grovt förtal samt anstiftan till grovt förtal av styrelsemedlemmar hos Hyresgästkassan väljer man nu att via sitt ombud Mohamed Abdi få saken prövad i domstol.
Hyresgästföreningen, medlemstidningen Hem & Hyra tillsammans med Chefredaktören för tidningen Hem & Hyra har systematiskt i hela 4 år misstänkt ha grovt förtalat styrelsemedlemmar hos Hyresgästkassan samt har man misstänkt att man grovt misskrediterat Hyresgästkassan i sin marknadsföring.
Det är väldigt allvarligt när vi har journalister och chefredaktörer som backas upp av starka organisationer och attackerar individer på ett misstänkt brottsligt sätt, det är ett hot mot vår svenska demokrati säger Mohamed Abdi.
Tillsynsenheten följer ärendet på nära håll och har läst stämningsansökan som skickades in till Stockholms Tingsrätt idag 2020-09-18
När vi går igenom stämningsansökan så förstår vi först och främst varför inte Hyresgästkassan tillsammans med styrelsemedlemmar har väntat i hela fyra år med att få saken prövad i domstol. Det är väldigt allvarliga anklagelser om misstänkta förtal som Hyresgästföreningen, Hem & Hyra samt Susanna Skarrie har genomfört.
Längre ner i denna artikel kan du läsa stämningsansökan
Vi har fått tillåtelse att som första sajt publicera stämningsansökan mot Hyresgästföreningen, medlemstidningen Hem och Hyra samt Chefredaktören Susanna Skarrie. Ladda ner stämningsansökan i PDF format.
Preliminära uppgifter
Vad vi förstår så är stämningsansökan preliminär och kan komma att ändras där kärande vid ett senare tillfälle även kommer att stämma fler personer i den hetsjakt som skett mot Hyresgästkassan och dess företrädare.
Vi går igenom det misstänkta grova förtal som har skett av Hyresgästföreningen, Hem och Hyra samt Susanna Skarrie
När vi på Tillsynsenheten går igenom stämningsansökan och de ordval i det misstänkta grova förtal som misstänkts ha skett så är det ingen vacker syn. Hyresgästföreningen, hem och hyra samt Susanna Skarrie misstänkts ha konstant ljugit och grovt förtalat företrädare för Hyresgästkassan samt anstiftat till samma sak.
En del av det misstänkta grova förtal som förekommer och givetvis inte är sanna är följande:
Bakgrundsfigur för Hyresgästkassan är dömd för en tidigare bluff
Huvudman skickade tusentals falska fakturor till privatpersoner i landet
Med andra ord är det lurendrejeri från början till slut. Du ska vara väldigt försiktig och
aldrig betala om du får en faktura som relaterar till en affär du inte har ingått. Då ska man
alltid bestrida den, säger han.
Om du är medlem i Hyresgästföreningen och fått ett liknande brev hemskickat uppmanas du
att kontakta organisationens servicecenter. Även personer som inte är medlemmar kan få
allmänna råd kring hur de ska hantera den misstänkta fakturan.
Har du också fått en faktura? Kontakta Hyresgästföreningens servicecenter på nummer 077-
144 34 43.
Vid närmare granskning visar sig företaget vara en misstänkt bluff
Enligt konsumentombudsmannen kan uppemot 50 000 privatpersoner vara drabbade av de
falska fakturorna
Parallellt överväger Hyresgästföreningen såväl civilrättsliga som polisiära åtgärder. Exakt
hur man kommer gå tillväga kan chefsekonom Mariell Juhlin för tillfället inte svara på
Enligt Johan Mirtorp är det stora problemet med Hyresgästkassans brev att ”anbudet” är
maskerat som en betalningsskyldighet. Troligen bryter denna form av utskick mot
distansavtalslagen och är därmed ogiltig, berättar han
Plötsligt dök det upp en ”konkurrent” till Hyresgästföreningen. Nu är dess grundare dömd
att för en annan blufftjänst betala närmare 170 000 kronor i böter
Hyresgästföreningen varnar för att betala och anser att utskicken handlar om ”lurendrejeri”.
Föreningen uppmanar de som fått breven att kontakta deras servicecenter på telefon 077-144
34 43.
Just nu förekommer bedrägeriförsök med fakturor. Avsändaren kan misstas vara
Hyresgästföreningen. Var därför uppmärksam på var dina fakturor kommer ifrån. Om du vill
bestrida en faktura eller misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri så kan du hitta olika
åtgärder här
VARNING! VARNING! VARNING! Hyresgästkassan. Så heter ett nytt företag som
erbjuder råd och stöd till hyresgäster mot en månadskostnad. Bakom företaget står en man
som tidigare lurat tiotusentals personer.
Huvudmannen är dömd för bedrägeribrott och bluffakturor
Styrelsemedlemmar är dömda för bedrägeribrott
De är en bluff som tar betalat för något Hyresgästkassan inte kan leverera. Betala inte
Polisanmälan styrelsemedlemmarna
Vi har tidigare avslöjat journalister hos Hem & Hyra
Läs gärna våra tidigare reportage där vi har avslöjat Susanna Skarrie och Rikard Ljungqvist hos medlemstidningen Hem & Hyra
Besök Susanna Skarries profil hos Tillsynsenheten
Besök Rikard Ljungqvist profil hos Tillsynsenheten
Ladda ner den preliminära stämningsansökan
Här kan du ladda ner den preliminära stämningsansökan som inkom till Stockholms Tingsrätt idag 2020-09-18
Stämningsansökan kan du ladda ner här
Kommentera gärna vår artikel
För dig som hittade hit vill vi gärna att du lämnar en kommentar och berättar vad du tycker. Det uppskattar vi på Tillsynsenheten. Längre ner på denna sida kan du kommentera vårt avslöjande reportage om Susanna Skarrie, Hyresgästföreningen samt deras medlemstidning Hem & Hyra
Oj får man ens göra så här. Vad sjukt
Ush vad vidrigt. Sanningen kommer aldrig fram till slut. Via google, facebook eller Tillsynsenheten eller till och med via domstol. Ännu bättre
Så jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Heja er. Kör
Bravo
Mycket mycket bra. Hotet mot demokratin är journalister som ljuger och försöker leka med folk. Men inte denna gång. Gick inte så bra.
Dragan här och jag hejar på Hyresgästkassan. Mycket bra
Det här gillar vi. Fint. Stämningsansökan mot hatet. Helt riktigt.
Ni gör helt rätt !!!
Bravo!!!